
1 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
VOICE FILE NAME: COHP Mr Keith Somerville 
 
 
Key:   
SO:  Sue Onslow (Interviewer) 
KS:  Keith Somerville (Respondent) 
s.l.:  sounds like  
 
 
SO: This is Dr Sue Onslow talking to Mr Keith Somerville at Senate House on 

Wednesday 23rd January 2013. Keith, thank you very much indeed for 
agreeing to talk to me.  I wonder if you could begin, please, by speaking 
about how you came to work at the BBC. I know that you had 
established an interest in Southern Africa as a schoolboy and as an 
undergraduate. You’d also hoped to pursue a PhD in theory and 
practice of Soviet involvement in African liberation movements. But how 
did you then make the transition to the BBC? 

 
KS: The Monitoring Service then was very much an organisation that was both 

news gathering for the BBC and also a source of, what you could call, bulk 
political, economic and sometimes even military information for the 
government. So it was part funded by the BBC and part funded by the 
Foreign Office and the Ministry of Defence. At the time they were looking very 
much in 1980 in Cold War terms at ‘who do we need to monitor?’ So they 
were monitoring Soviet broadcasts - obviously Soviet domestic broadcasts in 
Russian, but also Soviet broadcasts in a variety of languages around the 
world. Part of the reason was to get information: whether it was economic 
projects, what they’re saying about their own economy, but particularly also 
propaganda lines. ‘What is the Soviet Union saying currently about the 
situation in Southern Africa?’ ‘Can we deduce from this, lines of policy?’ ‘Does 
what they say actually relate to what we hope they think or we think they 
think?’ And so they wanted people to monitor at that time particularly Soviet 
broadcasts to Asia, Africa and also to Europe and North America. With my 
interest in Soviet theory and Soviet practice of supporting national liberation 
movements in Southern Africa, as soon as I saw this advert I thought that’s 
something actually that I could do, that it would further my research, be very 
interesting and I get paid for it. I tried and I think my lucky combination of 
factors meant that I was the ideal sort of person they were looking for. I 
couldn’t speak Russian but I could read it but then would be monitoring 
anyway in English. From my research I had a good knowledge of Soviet 
sources and the current Soviet propaganda line and the current Soviet 
ideological approach to Southern Africa and to Africa as a whole. Therefore I 

University  of  London 

INSTITUTE OF COMMONWEALTH STUDIES 



2 

 

would be able to spot what they wanted to spot, not just in order to inform 
BBC news gathering but also for their official clients, Foreign Office, MoD. I 
could spot changes in emphasis. 

 
SO: But was the BBC, through its Monitoring Service, providing information 

through other British intelligence networks for the CIA, for the American 
government? In other words could the Americans profit from BBC 
Monitoring Services across Southern Africa? 

 
KS: Absolutely. The deal was the Monitoring Service was this funny hybrid 

organisation. It was BBC, you worked for the BBC, but the Monitoring Service 
also, and very openly - they made no bones about it - worked for the 
government and through working for the government the Ministry of Defence; 
obviously intelligence service looked at the output, worked very closely, and 
there was an open agreement with what was then called the Foreign 
Broadcast Information Service which was an ‘open source arm’ – as they 
called it – of the CIA. The top floor at Caversham was off limits to BBC 
people; it was FBIS, it was effectively part of the CIA and we divided up the 
world between us. So at that time in 1980 the BBC was responsible for, I 
think, practically all monitoring in Eastern Europe, the Middle East and Africa. 
So we had a base in Nairobi, which we still have – an East African unit which 
monitored the Horn of Africa, East Africa and bits of Central Africa – and then 
the base that I worked at for a period in Lilongwe in Malawi, based in the 
British High Commission and we monitored South African domestic and 
external broadcasts. 

 
SO: In English. 
 
KS: In English. Zimbabwean broadcasts in English, Malawian, Zambian, 

Botswana. By the time I went there it was Zimbabwe, but when it was 
originally set up it was monitoring Rhodesia. In fact I think that was one of the 
primary reasons it was set up - to monitor Rhodesian radio and to monitor 
also South African radio. Interestingly at that stage bits of South African radio 
would be directly re-broadcast by the Rhodesian Broadcasting Corporation. 
For a while there was a BBC base in Francistown which both monitored and 
allegedly jammed, though the British government is still a little unclear on 
whether it did that, but also re-broadcast British broadcasts made specifically 
to be broadcast into Rhodesia. 

 
SO: The files at BBC Caversham are explicit that the Francistown transmitter 

was put there to jam and also to beam in a particular line into Rhodesia, 
to try to simulate opposition to the Rhodesia Front government. 

 
KS: Exactly. But the monitoring was very much to find out what was being said. 

You would find out very important news information, things that change. So 
for example when I was there I was monitoring around the period in early 
1982 when Mugabe and Nkomo fell out and there were all the arms finds, 
secret ZAPU arms caches which were found both around what was still 
Salisbury, but also around Bulawayo and areas of Matabeleland, and I 
monitored the first references. There was a press conference and I monitored 
it live; apart from obviously reporters who were there, I actually got it back to 
Bush House via Monitoring to get it out on the air before anybody else. So I 
monitored it and I was recording it the same time and I was dotting in and out 
of the recording. 

 



3 

 

That was the sort of thing we did from there, monitoring radios for news, but 
also for very advanced political information. So when I applied for it I had the 
right background, I had a degree in international politics; I’d spent a year 
doing post-graduate research into Southern Africa and into the Soviet Union; 
I’d read Soviet journals like the Soviet version of International Affairs; I’d used 
the Summary of World Broadcasts (which was the printed, selected 
transcripts of Moscow radio broadcasts to South Africa, monitored by BBC 
monitoring) as part of my research. So when it came to the interview they 
said: “won’t you get bored going through all this stuff?”, I said: “No, I was 
doing it voluntarily for research”. I was still doing my research, I will now be 
paid to do my research! This sold it and I started working for them. Pretty 
quickly once they’d trained me up, I would say on a daily basis, I would 
monitor maybe a Soviet broadcast to Southern Africa, and a couple of South 
African external broadcasts – Radio RSA beamed either at West Africa or 
Europe and North America, because we could pick up the signals perfectly at 
Caversham – [as well as] Radio Lagos, Accra Radio, then also Islamabad 
Radio, Delhi Radio and Kabul in English. 

 
SO: How big was the BBC Monitoring office in Lilongwe? 
 
KS: Oh no, I’m trying think how many English monitors there were. There must’ve 

been about 15 to 20 of us in Caversham; in Lilongwe there were only two 
people, and we did shifts. So you would perhaps do an early morning shift 
starting at seven and going through to early afternoon. There would be a 
couple of cross shifts starting at lunchtime going through to early evening and 
then a night shift. Well, it wasn’t a full night shift, a shift that maybe started at 
six o’clock in the evening and went through to two or three in the morning; 
and then anything between three in the morning and seven in the morning 
was recorded. The day team took the recordings on the basis that most of the 
things we were monitoring were in a time zone pattern. We weren’t 
monitoring, for example, any sources from North America, and the Moscow 
for North America – we could do their early broadcasts late at night and then 
the day team would do the recordings in the early hours of the morning. 

 
SO: Were you doing information gathering and reporting, rather than first 

stage analysis of what you’re hearing? 
 
KS: You would analyse because we listened to so much that you had to select; 

we didn’t just transcribe everything. So we would transcribe, we would listen 
and decide what was newsworthy and that we would transcribe very quickly 
and that would then be transmitted, then by teleprinter, straight to Bush 
House and other BBC news gathering departments and that would also go to 
the Foreign Office as a very quick news briefing on what was going on, what 
was being said on foreign radio stations. But also we would then choose what 
should we transcribe in full. Is there, for example, a particular commentary on 
Radio Moscow for Southern Africa that indicates perhaps a new line on 
something? Has the line, for example, known that we were closely watching 
what they said about Zimbabwe because, of course, when Mugabe came to 
power he was no friend of the Soviet Union. In fact I went to Zimbabwe in 
1982, for the first time after my spell monitoring in Lilongwe, and interviewed 
a number of senior ZAPU and ZANU figures including one of the vice 
presidents and various other people who’d led ZAPU’s guerrilla army or the 
political commissars within the Army. They hated the Soviet Union at that 
stage because the Soviet Union had refused to support them because 
Moscow had supported ZAPU. The Soviet Union had this group of what were 



4 

 

known as the ‘Authentics’, the group of movements in Southern Africa: ANC, 
SWAPO, ZAPU, MPLA, FRELIMO who they supported. ZANU was viewed as 
a ‘split-ists’ pro-Chinese, revisionist group, so wouldn’t be supported by the 
Soviet Union. Consequently, Mugabe hated them and so anything the Soviet 
Union said about Zimbabwe at the time was keenly watched. Are they moving 
closer?  Are they trying to make friends? Which they were because they 
suddenly realised they’d backed the wrong horse, and particularly once 
Nkomo was kicked out of government after the arms finds, the Soviet Union 
then had to make friends with Mugabe if it wanted to stay there. 

 
SO: Yes, because they weren’t able to open their embassy in Harare until 

‘82/’83. 
 
KS: That’s right. In fact Mugabe never became particularly close to the Soviet 

Union; he still remained much closer to China and to North Korea because 
North Korea, of course, trained the appalling Fifth Brigade. So we were 
looking for things like that. We were also looking, obviously, for the Soviet 
reaction to developing events. So while I was out in Lilongwe obviously my 
colleagues were back in London. I was monitoring the Zimbabwe angle when 
Nkomo was sacked but in London they were monitoring carefully Soviet 
reaction to his sacking because he was their ally in the government. 

 
SO: Keith, just to step back a little bit. You mentioned that there was a 

Nairobi office for BBC Monitoring, there was the Lilongwe office; but 
that you could still cover Radio Lagos.  But was there a West African 
Monitoring service? 

 
KS: That very soon developed in the early ‘80s. I couldn’t tell you exactly which 

year it started, but that was the Americans. So as FBIS, the Foreign 
Broadcasting Information Service, they opened a base in Abijan where they 
monitored the whole of West Africa and then they opened a base in Kinshasa 
where they monitored West Central and West Southern Africa. So they took 
over monitoring, for example, of Namibia, Angola, obviously what was then 
Zaire, People’s Republic of Congo, right the way up to Cameroon, while 
Abijan would do the whole of West Africa in English and in French. Later on 
the Lilongwe base of the BBC closed down and the Americans opened up 
their base in Mbabane where they monitored the whole of Southern Africa. So 
they took over, then, everything apart from East Africa and the Horn of Africa 
which remained monitored by the BBC in Nairobi and it was mainly because, 
as they could see things were beginning to change in Southern Africa, they 
wanted far more monitoring than the BBC could afford to do. 

 
SO: Keith, this sets the BBC Monitoring Service very squarely in the context 

of information gathering within the Cold War, but where was the BBC in 
the Commonwealth at this time? 

 
KS: The BBC was still very much an organisation which felt - and you can even 

see it now when you look at the Commonwealth Broadcasting Association, 
many of the people at the top of it are former BBC people who were senior, 
Elizabeth Smith, Rita Payne, who were all with the BBC during the ‘80s and 
‘90s - I think behind it all, that the BBC had the same sort of ethical set of 
values that matched up with what the Commonwealth was seeking to do. Just 
the idea of the BBC’s ‘nation which would speak peace unto nation’ is very 
much the same sort of broad ethos, I would say, as the Commonwealth. I 
think there was the feeling that the BBC had a huge audience in the 



5 

 

Commonwealth, [that it] was still admired, respected, even if many 
governments within the Commonwealth might have been suspicious of BBC 
output, because it said things they didn’t perhaps want their own people to 
hear. They asked questions that their own journalists would not ask, yet still I 
always felt that there was very much a sort of empathy between the two 
organisations and that when I travelled for the BBC as a programme maker in 
Africa and also in the Caribbean at one stage, there was this big recognition 
of the BBC as something that was part of their history and was part of their 
present; they might not always agree with what it said but they didn’t 
automatically equate the BBC directly with the British government because 
they would hear criticism of the British government on the BBC. This was not 
criticism I mean by the BBC, but it offered a full range of opinions. 

 
SO: So what you’re describing here is a sense among BBC employees, 

directors, programme makers, of a moral and ethical idea of the 
Commonwealth, a shared set of unspoken values, cultural empathy, but 
also a perception within the Commonwealth outside the UK of the BBC 
as their ‘friend’? 

 
KS: Yes and it created very interesting relationships. I mean people like Mark 

Tully, the great BBC reporter from India. He had a huge status in India. 
 
SO: He still does. 
 
KS: Still does. This status could turn round on him very quickly in bad ways in the 

way that one friend may turn on another when they think that friend has been 
disloyal to them. So, poor Mark: I remember and I’m afraid I can’t remember 
the date, but I know the exact event, it was during the problems over the 
Ayodha temple, where there was the Muslim/Hindu dispute over the temple 
and whether a mosque could be built where Hindus said there used to be a 
temple. I was on the World Service the day that the second round of problems 
of Ayodha blew up and there was going to be a big march that day. I think it 
was a Sunday in Ayodha, Mark Tully was there to cover it. By then BBC 
World was broadcasting TV live to India and was received in India. As the 
march was about to take place, BBC World broadcast a report on it that was 
all absolutely factual, but they made one minor error. They showed film of a 
previous riot at Ayodha and they did not introduce it or flag it up with what are 
called ‘ASTONS’, the banners across the bottom that tell you ‘Ayodha 
disturbances in 1990’ or whatever, or put ‘Library pictures’. When it was 
broadcast and seen in Ayodha, people thought it was going on there and 
then. 

 
SO: They thought it was live? 
 
KS: They thought it was live. It wasn’t deliberate BBC misinformation, it was a 

genuine error. Somebody forgot to put the thing in there, hurried to get it on 
air, without saying ‘Library pictures’, or ‘Ayodha three years ago’, or whatever, 
and people came out on to the streets. 

 
SO: To respond to ‘the riots’. 
 
KS: To respond to the riots and poor Mark Tully! He wasn’t injured but he was 

severely harassed by people who thought ‘Here is a man we trust and yet his 
organisation is broadcasting this.’ It calmed down, but it was that sort of 
relationship. The BBC was trusted. They saw it on the BBC. They came out 



6 

 

on to the streets. They then saw it wasn’t happening. ‘Mark Tully what is 
going on? YOU are the BBC here.’ Because that was the other thing, when 
you travel for the BBC as a correspondent or as a resident correspondent, 
you became for people the BBC. 

 
SO: You had a status and an authority? 
 
KS: You had a status. Authority. Also people felt (a particular connection) because 

of the way that radio broadcasts work. They work in a way that is far more 
intimate; you come into people’s homes in a way that a newspaper doesn’t. A 
newspaper is bought and brought into a home and read, but it’s not a voice, 
it’s not a person … or used for something even worse! … it is not a person, 
you couldn’t use the Daily Times in Malawi. 

 
SO: Because the print? 
 
KS: No, in case there was a picture of Ngwazi, the live president, Dr Hastings 

Kamuzu Banda, destroyer of the Central African Federation. If his picture was 
on the front page you’d never use that. Anyway, radio came into people’s 
homes and people became presenters, reporters, your friends. I remember, I 
think it was in Botswana, somebody said to me: “oh do you work with Pamela 
Creighton?” who was a newsreader at the World Service and had been for 
many, many years. “I love that lady. I have actually written to her and asked if 
she would marry me, she is such a friend to me and my life”. They did, people 
would write to presenters and do that sort of thing. They saw you as friends, it 
was very personal. 

 
SO: So, the BBC was actually a type of diplomatic actor, an opinion maker, 

an opinion former? 
 
KS: Yes and it reflected an image of Britain that for many people was very, very 

positive. The BBC used to do lots and lots of surveys and it would come out 
that one of the first things that people saw in the BBC – particularly in 
Commonwealth countries because of the history, both of colonialism and then 
the decolonisation of the World Service, if you like – was the BBC taking over 
from the old Empire Service; becoming something that was no longer, if you 
like, a voice of empire, was a voice of a new world. 

 
SO: I love the World Service precisely because of that aspect. 
 
KS: They loved it. You would get questioned on ‘Why are you broadcasting this?’ 

or ‘We didn’t like that.’ You put your hands up and say: “Well, it wasn’t me! I 
don’t control everything in the BBC”. But they saw you as the embodiment of 
the BBC, and people would be very, very friendly. 

 
SO: Was it used as an integral part of Britain’s ‘soft power diplomacy’, to 

use a rather elaborate academic phrase? 
 
KS: I think some more far sighted Foreign Secretaries did, but a lot didn’t. A lot 

didn’t quite understand, I think, the role that it played. Some did. Lord 
Carrington is one who did and, funnily enough, I was in Zimbabwe when Lord 
Carrington resigned as Foreign Secretary over the Falklands. 

 
SO: In April 1982. 
 



7 

 

KS: Yes. I was in Zimbabwe and I remember interviewing Nathan Shamuyarira 
who was Information Minister at the time, and a senior ZANU government 
official. He had been a senior ZANU figure for many years, and was one of 
the intellectuals in the party. I remember interviewing him at his house in 
Harare and him saying, he said: “you know we had our problems with the 
Conservative government and we didn’t think they played fair at first. But in 
the end there were certain people we got to like. In our way we got to like 
Soames; he was a big jolly figure, you knew you could have fun with him. And 
we liked Carrington and we respected him; we are very sad that he has had 
to go in this way”. But I think as financial pressures on the government, 
commercial pressures on the BBC – as it began to think, how was it going to 
cope with a new commercial world? – decisions were made where you began 
to think ‘The government doesn’t realise (the implications of) this.’   

 
SO: The BBC as part of a spider’s web of connections within the 

Commonwealth? 
 
KS: Yes, they don’t realise the image that this portrays of Britain abroad: the idea 

of a trusted friend that, okay, you may not say the British government is your 
trusted friend, but an important British institution is a trusted friend and it 
helps and it creates an image of Britain. One of the lesser stated mission 
statements of the World Service was always to promote Britain to the world 
and promote British business to the world and create this atmosphere of trust; 
and it worked very well. 

 
SO: Within that is promoting Britain to the Commonwealth. 
 
KS: Yes and because the Commonwealth made up such an important part of the 

audience, the audience particularly in English but also in Hindi, in Hausa, in 
Swahili, these were vital audiences for the BBC. 

 
SO: Was this acknowledged, managed, directed, in the preparation of the 

editorial line?  Was the Commonwealth an explicit, particular focus or 
was the BBC genuinely global in your time there? 

 
KS: I would say it was genuinely global, but within that you knew where your big 

audiences were and the biggest audiences were all in Commonwealth 
countries. You knew that and you did give quite a lot of prominence to 
Commonwealth affairs and officials of the Commonwealth - not I think for any 
direct propagandistic or political reasons - but because the countries you 
were broadcasting to which had the biggest audiences for you were part of 
the Commonwealth. Secretary General Anyaoku and others would give their 
time to the BBC. They saw it, I think, as an important organisation through 
which they could get their voice across. They knew they might be given hard 
times on things, but they would come in and give interviews, they would give 
time. I rather suspect, although you can never pin it down, that they would 
actually give priority to the World Service when they’re asked to give 
interviews. 

 
SO: Do you recall whether Sonny Ramphal also did that? 
 
KS: Yes.  I’m sure he did. 
 
SO: Don McKinnon? 
 



8 

 

KS: Yes. 
 
SO: Okay, thank you. 
 
KS: The Eminent Persons Group relating to South Africa certainly did. I remember 

sitting talking to Michael Manley in Johannesburg in 1994 as the South 
African elections started. He was there as one of the representatives of the 
Eminent Persons Group. I was chatting to him just off the record and he said 
how important it was. He was very pleased to give interviews for the BBC 
even though they criticised his policies or aired criticisms of his policies in 
Jamaica, he was happy to do it. I think because they felt that the real mission 
of the BBC was always to try and tell people information that enabled them to 
make choices for themselves and, of course, people coming from areas or 
dealing with areas like Manley, as part of the Eminent Persons Group, where 
they knew very well that right up to the end of Apartheid, that South Africans 
were not being told by their own media what was going on. Something like the 
World Service was very important and although my personal belief is that all 
media organisations are in some way propagandising, the BBC (if you think 
on a spectrum of propaganda) is at the far soft, if you like, altruistic end, and 
things like RTLM, in Rwanda, are at the opposite end. 

 
SO: Was the BBC then consciously influenced by the debate around the new 

International Information Order? Did the BBC help Commonwealth 
countries with their own broadcasting production? 

 
KS: We absolutely did that, but I think not in the conscious way that we were 

establishing a new International Information Order, but on the basis that this 
was helping journalists, the media, develop better standards of journalism. 
This was very much in the World Service remit, through the World Service 
Trust, and it also worked by the way that the BBC took on so many journalists 
from Commonwealth countries. 

 
SO: Was there a deliberate link that you know of between the 

Commonwealth Journalists Association and the BBC? 
 
KS: Not necessarily a deliberate one, but certainly a lot of interplay. The BBC saw 

one of its tasks as the necessity to broadcast properly to Commonwealth 
countries; this required broadcasters, journalists from Commonwealth 
countries doing that broadcasting, not just a bunch of Brits who may have 
been very knowledgeable. If you looked at the African Service, for example, 
which I worked in for a while and worked closely with for many years, their 
key broadcasters were Commonwealth journalists. 

 
SO: How about particular editorial steers before CHOGM meetings, such as 

discussions at the BBC on how and what to report, where were the side 
issues? ‘Do we use particular Commonwealth journalists to, as you say, 
get the message out’?, which affected the presentation of BBC 
reporting? 

 
KS: We would always prepare very, very carefully for CHOGMs. I can remember 

particularly Mark Brayne, who was one of the foreign correspondents, and 
Barney Mason, who covered them, and we would have big briefings. We 
would give over editorial sessions because CHOGMS were so important to 
our audience, because our biggest audience by the ‘90s was Nigeria. The 
Indian audience, particularly for radio, was beginning to fall away as television 



9 

 

took over in India, but it was still a very important audience. I wouldn’t 
downplay it, but Nigeria had, in English and in Hausa, the biggest audiences. 
Swahili was very important, as was broadcasting to other areas of West Africa 
in English - Ghana, Sierra Leone, Gambia, as well as to Southern and 
Eastern Africa. So we knew we had audiences. We knew they wanted to hear 
about this and it wasn’t the matter of deciding, if you like, CHOGM is 
important because we have some link with it, but it’s important as a story to 
these people, to these very important, valued audiences. So we’ve got to 
cover it very well and we’ve got to think not just about ‘OK, what are the 
important British angles?’ Obviously we would reflect that, we would interview 
government ministers, commentators on what Britain wanted out of this 
meeting, but we would also be looking at what Commonwealth members 
wanted out of the meeting. We’d regularly do things on, ‘What does the 
Commonwealth stand for?’ – and we would do it very critically, but we always 
felt fairly, and we always got the impression that the Commonwealth 
appreciated this because it also gave this idea of an organisation that was 
collegiate. That wasn’t led from the top, now, as it had been during empire 
days, (the era of) the Dominions and the Commonwealth led by Britain. By 
the ‘80s/’90s it was very collegiate. Britain certainly in the late ‘80s was on the 
back foot, I felt, in the Commonwealth over Southern Africa and we would 
reflect that. But we would talk about ‘who do we want to interview? Who are 
the key players?’ Who had particular things to say either about a particular 
crisis or about what role the Commonwealth has in the world now. 

 
SO: So, for instance, there was BBC World coverage of the Harare CHOGM 

meeting 1991 from which emerged the Harare Declaration? 
 
KS: Yes. 
 
SO: The Ken Saro Wiwa crisis and his execution in Nigeria which took place 

at the same time as the CHOGM was being held in Auckland in 1995? 
 
KS: I remember that very well because I was the presenter of the special 

broadcast that we put on the live hour broadcast to purely cover the execution 
of Ken Saro Wiwa. I knew him, I’d interviewed him in London, I knew 
members of his family and because of that partly and because of my Africa 
expertise, as soon as the news of the execution came out we decided to put 
on a special programme. I was then, I think, editor of what used to be called 
Radio Newsreel and then changed to News Desk and is now called World 
Briefing; and although I was the editor because I had the expertise on this 
subject, I presented the programme and interviewed people in Nigeria. I 
interviewed our correspondents, interviewed campaigners for Ogoni rights 
here and discussed the whole issue. Why had he been executed? What were 
the issues surrounding MOSOP and the Delta, and what was the wider 
reaction including within the Commonwealth? Things like that were vitally 
important and the importance of Commonwealth action on things like that 
were equally so. Other such instances were the suspension of countries from 
the Commonwealth, Zimbabwe was suspended. 

 
SO: In 2003, yes. 
 
KS: Yes. These were very, very important issues. I don’t think there was ever a 

conscious thing of ‘Commonwealth, Commonwealth, Commonwealth. We 
must cover the Commonwealth.’  But it was just part of our being, it was our 
audience. 



10 

 

 
SO: Part of your remit? Part of the BBC’s DNA? 
 
KS: Yes, part of the DNA. Unsaid, unspoken. Certainly I did because of my 

interest in Africa. I’d also made programmes in the Caribbean, where again 
there was a huge interest, because, as I’ve said, Michael Manley being an 
important Commonwealth leader. There was a huge interest in and a feeling 
that the Commonwealth could work for them and therefore I don’t think we 
ever really thought, ‘Yes we’ve got to cover this because it’s the 
Commonwealth.’ We would cover this because it’s important, but we felt that 
the Commonwealth had a role. 

 
SO: Would there be debriefings after CHOGM meetings? 
 
KS: Oh absolutely. Absolutely, after every major piece of coverage, whether it was 

a Davos, a CHOGM, any sort of major event, senior editors would get 
together and discuss how we’d covered it, have we got the right angles? Had 
we been critical enough? Was there a feeling we’d maybe given somebody 
an easy ride, given somebody else a hard ride? That would all be picked 
apart. We picked apart after individual programmes as well, feedback after a 
programme. How did you do that interview? Why did you ask that question?  
Do you think that worked? Between those two people did you give one a 
harder time than the other? There was this constant looking in on ourselves, 
are we doing this correctly? 

 
SO: BBC monitoring! 
 
KS: Well, BBC monitoring itself within the organisation. 
 
SO: In best practice terms. 
 
KS: Yes. 
 
SO: So was HMG conscious of what the BBC was doing in its professional 

coverage and assessment of its coverage on individual CHOGMs? 
 
KS: Yes. 
 
SO: Did that information go to the Foreign Office or was there any cross 

fertilisation between Whitehall and the BBC? 
 
KS: There were lots and lots of contacts. We would be invited regularly as 

programme editors, say, to Foreign Office seminars on key events, whether 
or not they were related to the Commonwealth. I remember going to a couple 
on Southern Africa which both had a slight Cold War angle still, and then after 
the fall of the Soviet Union to one or two meetings where it was ‘Okay, how 
do we look at Southern Africa after the Cold War?’ The BBC were seen as 
having expertise and input. We also got periodically the sort of feed-back, it 
reminds me slightly of ‘Yes Minister’ and more so - though perhaps without 
the swearing - The Thick of It, when governments felt we weren’t covering 
things the way they wanted to. 

 
SO: Well, you do know that ‘Yes Minister’ is a training manual? 
 



11 

 

KS: Yes, I’m sure! I can remember just after the Blair government took power and 
although this didn’t have a very specific Commonwealth angle it related to 
aspects of British government, wider foreign policy in certain areas of the 
world when the Labour Party in opposition had been espousing very strongly 
the idea of an ethical foreign policy. Labour came into power and was 
immediately confronted with a very serious issue and that was the question of 
arms sales to Indonesia. 

 
SO: When Robin Cook was Foreign Secretary. 
 
KS: This was the time when East Timor was still high on the agenda for 

Commonwealth countries, particularly like Australia. 
 
SO: Yes. 
 
KS: Who perhaps had a different view point to Britain at the time. We interviewed 

Robin Cook about the ethical arms policy; we didn’t feel he did a particularly 
good interview. We interviewed him, I think as we often do, with recorded 
interviews at some length and we only broadcast about three minutes of it 
which was quite average actually. They didn’t quite realise this, the way that 
interviews went. That you’d do a lot and you would never do the whole 
broadcast, even for a British Foreign Secretary. Or, if it had been the Prime 
Minister, or the Prime Minister or President of another country, we rarely put 
something out at a length of 10 minutes. It went out at three minutes. It had 
been, I think, faithfully edited. Within minutes of it going on air, Alistair 
Campbell’s office was on to the BBC World Service. I think it went through to 
the senior duty editor of the news room at the time, not quite Malcolm 
Tuckerish in The Thick of It, but very angry: ‘How dare you! We gave you the 
new Foreign Secretary’s time and this is what you did.’ It wasn’t even so 
much about the content; it was the length of time, it was a status thing I think. 

 
SO: Oh I see! Only giving him three minutes was seen as disrespectful? 
 
KS: Disrespectful. ‘We gave you this, he’s a new Foreign Secretary with a new 

reforming government, how dare you!’ 
 
SO: We have declared our ethical foreign policy and look what you do!  
  
KS: Other times when I was working in the African Service - it was sometime 

between January and March in 1987 and I was working as a talks writer. I 
was actually replacing for a period Martin Plaut who was in Ethiopia gathering 
material for a programme and we were writing talks to broadcast both in 
English but also for translation into Hausa, Somali, Swahili, French, 
Portuguese, so broadcasting to Africa. At the time the BBC didn’t censor 
itself, but it became very, very sensitive about whatever we said about 
President Siad Barre in Somalia. He was beginning to come under pressure 
and it was only a couple of years before he was finally overthrown. He was at 
the time, in Cold War terms, a British ally in what was known as ‘the arc of 
crisis’ stretching down through the Middle East, through People’s Democratic 
Republic of Yemen into the Horn of Africa. Siad Barre had jumped ship from 
on the Soviet side when the Soviets started making up to Menghistu in 
Ethiopia, and Siad Barre was part of US and British policy in containing 
communism and Marxism in the Horn and East Africa. The British 
government became very, very sensitive about anything that was being said 
about Somalia and anything that was being broadcast, particularly by the 



12 

 

World Service and the BBC Somali Service and the BBC Swahili Service, that 
could be seen as weakening Siad Barre. They got in touch with the BBC 
World Service and were putting pressure on saying ‘Be careful what you say.’ 
Now the reaction of the BBC World Service was not to say ‘yes sir, no sir, 
three bags full, sir.’ But it was just to be very careful. Maybe it was partly 
because I was only temporarily at the World Service from monitoring, but I 
was aware that every talk that I wrote, normally everything is read by, seen by 
a second pair of eyes before it goes out or it was in those days, less so now 
because of staff cuts, I fear. But if I wrote a talk, either my colleague Pete 
Murray or perhaps somebody else in the African Service would read it before 
it went out or before it was translated. At that stage George Bennett was head 
of the African Service and he was carefully looking over what went out. Now 
at no stage did he ever censor things, but there was much more careful 
checking to make absolutely sure there was nowhere the British government 
could say, “you got that wrong”, and to put further pressure on. But I was 
aware at that stage that there was British government pressure on the World 
Service to be very careful what it said about Somalia because they didn’t 
want an ally weakened. 

 
SO: So here we’ve got a case of the British government not seeing the BBC 

as a useful tool for communication. This is Her Majesty’s Government 
concerned that the BBC shouldn’t be a blunt instrument against its own 
policy. 

 
KS: Yes, or that something could be said that could undermine or backfire and 

could actually turn out to be wrong. The BBC could absolutely maintain its 
independence by being accurate and making sure everything it said could be 
stood up. A bit like the Gilligan affair. I was heavily involved in running training 
courses for BBC journalists after the Gilligan affair. I co-wrote the course that 
all BBC journalists did on how not to make the mistakes that Andrew Gilligan 
made; and Gilligan did make mistakes. His report, I would say, was 98 per 
cent correct but he embroidered a tiny little bit and when the Blair 
Government got angry about what he said about government claims about 
weapons of mass destruction and the evidence on which it was based, the 
BBC handled it badly. Instead of saying ‘We were right, but yes, in this little 
area we made a mistake.’ 

 
SO: The two per cent? 
 
KS: And the two per cent that was wrong was building up the link between 10 

Downing Street and strongly implying that changes in the dossier - the 
famous dossier on weapons of mass destruction - had been dictated by No. 
10 and in the way that David Kelly, the poor scientific advisor to the 
intelligence community, had described. He was an anonymous source and as 
a journalist you will do everything to protect an anonymous source. Yet on the 
other hand, you must be fair to your audience and give them an indication of 
the level of importance of the source you’re quoting. 

 
SO: Because of the quality of the information? 
 
KS: The quality of the information. Andrew Gilligan slightly over-exaggerated 

Kelly’s importance by describing him as a senior intelligence official instead of 
a scientific advisor to the intelligence community. And you may think it’s a 
minor error, but this is where the BBC went wrong. If they put their hands up 
and said yes okay there could’ve been a greater precision in the description 



13 

 

of this person and perhaps a little more caution about how the dossier was 
drawn up, it would’ve still been an incredibly powerful story. But the BBC 
would not have laid itself open to the accusations that it embroidered, as they 
said, ‘over-sexed’ the report, and then of course whatever happened, and I 
can’t judge or not on how Kelly’s name came out and who was entirely to 
blame for that, but the BBC made mistakes. What the BBC also did and this 
was very clear to me when I was constructing this post-Gilligan course for 
BBC journalists, is it broke its own rules. I was thoroughly aware of these 
having been the senior editor of the World Service, and how you responded 
to complaints. You responded to complaints by investigating in detail and then 
replying in detail, not as it was decided when Alistair Campbell sent in his 10 
points, I think it was, of what the government felt was wrong with this report, 
that without initially doing a thorough investigation, saying no we were 
absolutely right. My feeling at the time, and I’m prepared to say this on record, 
is that Greg Dyke and Gavin Davies decided that because of criticism when 
they were appointed to their posts that they were too close to New Labour. 
They needed an issue on which they put some clear blue sky between them 
and new Labour and so they decided we will fight the government over this; 
we will not admit an error, because then when they actually investigated it 
there were errors and then, although I think the Hutton inquiry rather unfairly 
criticised the BBC in some ways or inaccurately criticised it, by not coming 
clean about the relatively small areas of error in the reporting, the BBC left 
itself open to criticism. 

 
SO: Keith, going back to the 1980s on Commonwealth issues and 

Commonwealth crises: you had been in BBC Monitoring for nine 
months and you then returned here to London. Were you involved in 
any of the reporting around the Grenada invasion of ’83? 

 
KS: Yes, I was involved in monitoring things. I seem to remember coming in the 

morning after it happened and we were immediately getting reports from this 
new radio station, purportedly an independent one, called, I think, Radio 
Spice Islands which was American, very much like Radio Marty and other 
radio stations put out under the auspices of the CIA to broadcast 
disinformation and propaganda to Central America. This was a new one that 
suddenly sprang up overnight broadcasting to Grenada and the Caribbean. 
Yes, I’m sure there are transcripts available. 

 
 We also got the impression - I never had any direct contacts with government 

officials or the Foreign Office - but we would get Foreign Office requests into 
Monitoring to look out for particular types of material. I would say I got the 
impression at about third hand that the British government - put in no other 
way and I’m sure this is the way Thatcher would’ve put it - was bloody furious 
about this, about the invasion and about suddenly setting up this radio station 
that was broadcasting very crass propaganda to the Caribbean. 

 
SO: So you were monitoring, you were not involved in any programme 

production, any news? 
 
KS: No, actually I wasn’t directly monitoring, I was then one of the editors. I was 

one of the deputy heads by then of the production team that put out what was 
Part Four of the Summary of World Broadcasts that covered Africa, Middle 
East, Greece, Turkey and Cyprus and Latin America. So the Latin America 
stuff we were putting out, anything to do with the Caribbean. We didn’t do a 
huge amount on the Caribbean, but we would put out things, for example, 



14 

 

from Cuba, and we put out radio broadcasts from the region about the 
invasion of Grenada and about the coup there. 

 
SO: So the BBC would then have been part of the information going into the 

British government. Do you recall, again, connections between 
Whitehall and the BBC on this at all? 

 
KS: Absolutely, because there were regular communications. I mean it was very, 

very clear. We all had to sign the Official Secrets Act when we joined 
Monitoring, which you didn’t necessarily [have to do] in the rest of the BBC, 
because we would deal directly with people. So, yes, we would get requests 
that we knew came in from the Foreign Office or even Ministry of Defence 
about particular issues. ‘Look out for this.’ I can remember at one stage 
getting requests that I think actually came more from the Americans but also 
from the Foreign Office, possibly the Cabinet Office, which tended to be, I 
think, the link between Monitoring and the intelligence services looking out for 
timing Gaddafi speeches. 

 
 Now, I always got the impression again and in off the record discussions – 

although this is on the record here – I had with the FBIS people and 
Monitoring that some people in the CIA had this theory that Gaddafi’s more 
outrageous outbursts tended to coincide with phases of the moon. I’m 
serious. 

 
SO: He was a genuine lunatic? 
 
KS: Yes. They looked at all sorts of different things because he would veer widely. 

So we would get contacted about that. This was one thing very directly we did 
at the request of the Ministry of Defence and the Foreign Office, so of course 
BBC news gathering was interested and I did it myself, just after I came back 
from Lilongwe. I was in Lilongwe when the Argentineans invaded the Falkland 
Islands. I got back just after that; I’d been in Zimbabwe and talked, as I 

mentioned, to Nathan Shamuyarira and the Foreign Minister, Witness 
Mangwende, about the Falklands and Carrington having to step down to 
resign. When I came back one of my jobs throughout the period of the British 
re-invasion, re-occupation, liberation, however you put it, of the Falklands, I 
monitored Argentine Radio Liberty which was the Argentine propaganda 
station broadcasting at the British task force. We were asked directly to do 
that by the British government and it was useful for the BBC, but actually we 
didn’t get a huge amount of it. I’m quite surprised because I’m sure they 
must’ve been monitoring it onboard the ships, but maybe they just wanted a 
back up because it wasn’t in particularly good quality. You had to really 
struggle to listen, but we would pick up the most amazing propaganda. I 
mean Admiral Sandy Woodward committed suicide about five times and they 
sank an aircraft carrier repeatedly! It reminded me actually of something I 
read in the account of Goebbels daily meetings of his propaganda ministry 
during the war where at one stage they reported that the Ark Royal had been 
sunk and it took a very brave official from the German Naval Ministry who was 
at the meeting to say this. Goebbels said ‘Right, we’ve reported the Ark Royal 
as being sunk. Now we know it has not been sunk and we’ve got to back 
track on this, Naval Ministry how do you reply?’ And this is in a transcript I’ve 
got of the meeting and the brave person from the German Navy said ‘Well, 
I’m afraid, Herr Minister, that is your problem, because it was the Propaganda 
Ministry that sank it and not the Navy.’ But during the Falklands War they 
sank…I’m trying to remember – I don’t think it was the Ark Royal..it might’ve 



15 

 

been the Invincible…[It] was sunk so many times and the propaganda was so 
awful. 

 
SO: This is truly global radio wars. 
 
KS: But at the same time at the World Service, a colleague and friend of mine, 

Rob Watson – he’s  now still a senior BBC correspondent – used to do a BBC 
programme called ‘Call in the Falklands’ that was specifically done for the 
Falkland Islands as it was broadcast nowhere else. It was just presenting 
news of particular interest to them, maybe things that wouldn’t get on to the 
World Service, much more minor things going on in Argentina or Uruguay or 
things going on with Antarctic surveys or something that would be of 
particular interest to the Falkland Islanders. It was put out, I think, a weekly 
programme called ‘Call in the Falklands’. 

 
SO: Keith, in terms of your other professional outputs, you also wrote for 

Derek Ingram as part of his Gemini news gathering service. 
 
KS: Yes. 
 
SO: Did you get a particular editorial steer from Derek and the particular line 

he was interested in? Was he attentive to how you wrote up a story, 
telling you to tweak it or to alter the slant for a particularly 
Commonwealth audience? 

 
KS: I didn’t particularly get that sort of feedback. He was very meticulous about it 

being accurate and when I sold him the story it tended to be more me 
phoning him to sell him stories, although occasionally he would contact me 
because he knew my particular areas of interest and we would discuss the 
angle. What would be the angle that they wanted on the story? In the same 
way I would think about something I did for the World Service in terms of 
who’s listening to this and what do they want to know. I would never slant a 
story to the extent of missing main points of the story, but you had to think, 
you always think about what does your audience want from this story? What 
do they need to know? What level of knowledge can they presume? So I did a 
wide variety of stories for Derek, I would do a lot, because obviously it wasn’t 
a Commonwealth country. It bordered Commonwealth countries. I would do a 
lot on Angola, which in the ‘80s and ‘90s was one of my specialist areas. So 
the progress of the Angolan War because of the long border with Zambia, the 
closeness to Botswana, so a future and then after 1990 a new 
Commonwealth member country, Namibia, the link with South Africa which 
obviously, whilst outside the Commonwealth until 1994, was very much in the 
view of the Commonwealth as an important area. So I would cover Angola, 
the regional balance, I would cover things going on in South Africa. Also 
conservation issues which is another thing I do: important conservation issues 
within Commonwealth areas and those tended to have quite a wide remit. I 
remember seeing things that I’d written on the endangered wild dogs of 
Africa, because Derek was always very good about sending me photocopies 
of where it appeared, for example in a Nepalese newspaper which quite 
surprised me. But it was always, when I discussed things with him, ‘What is 
going to interest your audience?’ but I never felt there was a tweaking of 
‘You’ve got to give a particular view on this.’ 

 
SO: So it was an editorial steer rather than editorial insistence. 
 



16 

 

KS: Yes, but really I always felt it was very much the same sort of intrinsic, 
underlying view that I had at the World Service. And I never felt it intrusive or 
pushing me in directions that either wasn’t comfortable or I hadn’t thought of 
going. 

 
SO: So this is a case of Derek then selecting his journalists for contributors 

relatively carefully? 
 
KS: I suspect – and I’m trying to remember how I first got in touch with him – and I 

rather suspect it was through Colin Legum, who I knew well and who I’d been, 
you could say, in a gentle way, I was headhunted for. Because when I was 
originally doing my research on Southern Africa and the Soviet Union one 
publication that I used was one called USSR and the Third World, strangely 
produced by an organisation called the Central Asian Research Centre, now 
unfortunately defunct, run by somebody who had previously been at 
Monitoring many years before me called David Morrison, who was an expert 
on, not just Central Asia, but particularly also on the Soviet Union, China and 
the developing world. David Morrison produced a digest that included 
monitoring output but also included Soviet press output that he translated 
himself on the Soviet Union and the Third World, and I’d met him. I actually 
became company secretary of the Central Asian Research Centre for a while 
and when I was going out to Malawi to work for BBC Monitoring, Malawi was 
a no go area for western journalists. Kamuzu Banda did not like western 
journalists. He kicked out all the western journalists and he was very, very 
tight on ever letting them in. 

 
SO: Had there been critical reporting? 
 
KS: Oh yes. Yes and then the critical book about him – by a chap who later 

became somebody I worked with a lot, who was a very good BBC China 
correspondent but had worked in Malawi, and [who] I think was actually editor 
of the Daily Times in Malawi in the run up to independence. That’s Philip 
Short and Philip had written a very good book called ‘Banda’, all about Banda, 
and he brought out all sorts of things that Banda did not like. After he left and 
after there being various other reports that Banda found distasteful, he just 
stopped journalists going there. So there were no western journalists resident 
in Malawi. When I was going out there David Morrison wrote for Colin 
Legum’s Africa Contemporary Record. He wrote, I think, the Soviet Union and 
Africa and the China and Africa sections and he suggested to Colin that I go 
to see him before I went out and that I maybe wrote the Malawi chapter when 
I came back from Malawi, because I was going to be out there, I would 
actually get a feel for things. I couldn’t under my BBC contract report from 
Malawi for anyone else while I was out there and had I tried to do so I think I 
would’ve been deported straightaway. 

 
But there was no problem from the BBC viewpoint of me writing, if you like, an 
academic style article for Africa Contemporary Record. So I gathered the 
material and I then started writing the Malawi chapter. I got permission from 
Monitoring to do it on Malawi. I wrote the Malawi chapter for the Africa 
Contemporary Record, I think, for about the next eight years and then also a 
couple of years after I started writing the China and Africa section. So I think it 
was Colin, because Colin then liking the stuff that I wrote on Malawi and my 
style of writing, he gave the introductions to various people.  For example, he 
gave me introductions to Sean Moroney, who was then editor of African 
Business who then gave me introductions to Alan Rake who was editor of 



17 

 

New African, both of which are still published, although Sean and Alan have 
now moved on and I think he also probably gave me an introduction to Derek. 

 
SO: This is very much a Commonwealth journalist network. 
 
KS: Yes, very much. 
 
SO: You also became a member of the editorial board of the Anti-Apartheid 

News. 
 
KS: Because again, I’d always, as I mentioned, been very interested in South 

Africa, very effected just by hearing that news of the Soweto uprising and 
seeing the pictures and in fact I was describing this to my students at Kent the 
other day, talking about journalism and covering major events. I still almost 
get a lump in the throat when I talk about it, having seen that picture of the 
dead boy, Hector Peterson, on the first day of the Soweto uprising and the 
killings of school children by the South African police. I broadcast live next to 
his grave on the morning that the polls opened in South Africa – with a queue 
stretching back miles in the cold, early morning of Johannesburg, a queue 
miles long of people waiting to vote at the polling station right next to his 
grave – and [I] interviewed people live in the queue as they waited for the 
polling station to open at seven o’clock. But yes, I was very, very interested 
during my time in Malawi, then going to Zimbabwe. I didn’t go on to South 
Africa on that occasion. When I came back I started writing a lot and again I 
can’t remember the connection, but I was beginning to look at various aspects 
of British military relations with South Africa – not official government 
relations, but the way, perhaps, that British military technology could still, in 
ways, be passed to South Africa despite the suspension of arms sales and 
arms embargoes – and in order to do the research, I went up to the offices of 
IDAF. And there I met Margaret Ling, who was the editor of Anti-Apartheid 
News and she helped me with a piece of research I was doing and then said: 
“would you be prepared to write this research up for Anti-Apartheid News?”  
So I did, but at the time my name didn’t go out on air at the BBC because I 
was still at Monitoring. 

 
SO: Yes. 
 
KS: This was not a problem for the BBC because I couldn’t be linked directly to 

the BBC. 
 
SO: So did you know of people such as Abdul Minty? 
 
KS: Yes, and Mike Terry, people in London from the ANC, from the SACP, yes 

and then from basically I think from ’82 or ’83, it was certainly late ’82 at the 
earliest I then started writing regularly for Anti-Apartheid News. Then in ’84, I 
think it was, or possibly ’85 I was asked to become a member of the editorial 
board. So I used to come up once a month to Selous Street, very odd name 
really, I think it was Selous Street. 

 
SO: I’m sorry, that is ironic! 
 
KS: Yes, to Anti-Apartheid headquarters for the monthly editorial meeting with 

people like Mike Terry, Margaret, Alan Brooks, Karen Allen I think was also a 
member, who I think may still be with the AAM, Elaine Unterhalter, various 
other people. We would plan and often have an ANC representative there, 



18 

 

planning output, and I wrote every single month for about, I think, up to 1988 
when I moved up to the World Service and my name started going out. At that 
point I would still write things but it usually went out without my name or 
actually under an assumed name. 

 
SO: As you say South Africa was a very important area for the 

Commonwealth. 
 
KS: Yes. 
 
SO: At this time. So did you report on the visit of the Eminent Persons 

Group, for Anti-Apartheid News? 
 
KS: Yes. And I reported things like Commonwealth reactions to the Mazeru attack 

and to suspected and actual South African support for dissidence in 
Zimbabwe, for example. I’m trying to think of other things I remember. The 
assassination of Ruth First. I never knew Ruth, but I knew Joe and 
interviewed him on a number of occasions and things like that. I’d cover 
things like that for Anti-Apartheid News and because I knew all the sources at 
Monitoring and when I was at Monitoring and then at the BBC, I could also 
not only see what was published but I could see what didn’t get published, not 
censored out, but things just because there wasn’t room and the BBC didn’t 
have the money to publish everything in the SWB. I would also see lots of 
radio transcripts, lots of reports that just didn’t get to air and I could use them 
because it was basically once you’d read it, it was open source intellectual 
property. It wasn’t anything hidden or secret. So I had a lot of very interesting 
information that I could feed into both what I wrote for the BBC, what I wrote 
as a freelance and then what I wrote for the Anti-Apartheid News. 

 
SO: Keith, just to draw together the threads of the discussion so far then, 

where would you position the BBC in the question ‘how has the 
Commonwealth survived and why it’s survived?’ 

 
KS: It’s very difficult. I think in a lot of ways, it’s because of this unspoken empathy 

and the fact that coverage of events in Commonwealth countries, whether 
critical or just purely informative, creates a link. It creates voices and the way 
that people in Commonwealth countries would view the World Service as 
something they didn’t always agree with, they didn’t always like, leaders 
would be critical of it, people would be critical of it on the ground but on the 
whole they felt that it was telling them broadly the truth. 

 
SO: How much did the BBC help and does it still help, in your view, make 

the Commonwealth the people’s Commonwealth, rather than the elite 
actors, rather than the professional organisations, so actually the 
Commonwealth has relevance in terms of connectivity to the everyday? 

 
KS: Because it goes into people’s homes. I mean it is again why I think radio, in 

particular, but also the BBC in terms of its website, the fact that it has a 
specific Africa website, it has African output not just in English but in Swahili 
and Hausa, for example, but it gets into people’s homes so it’s not something 
mediated through their governments. It gets into their homes. I think sadly the 
way the BBC is changing due to financial pressure means that it gets to fewer 
people than it used to and it is more susceptible to being interrupted than it 
used to be and the way it looks at its audience is different. We always knew 
that part of our audience was an elite and that most of our audience would be, 



19 

 

say, in the top 10 per cent in education and probably earning terms in most of 
the countries we broadcast in. But we all had a belief that we weren’t just 
broadcasting to them. I think every single person I worked with had this belief 
or this hope. Maybe it was a false hope, this hope we were broadcasting to 
ordinary people. We were broadcasting to everyone. We were not an elitist 
organisation. But gradually, over the years, as BBC World Service financing 
has dropped and you couldn’t afford to broadcast as much as you used to, 
even when I was there they were beginning to talk when you had senior 
figures, we would have planning meetings, and I got to the stage where I was 
running groups of programmes. At one stage, I was effectively managing 
editor of the World Service newsroom. And I was part of planning for the 
future. By the time, I think, that Mark Byford took over there was much more 
of a view that we now move to where our primary audiences around the world 
were what they called - and I remember these terms being used – 
metropolitans and cosmopolitans. So it was more educated, perhaps more 
active in what you could call the globalised sectors of economies…in 
audiences. 

 
SO: It slightly smacks of the chattering classes. 
 
KS: Yes. Yes it does. We are broadcasting to the metropolitans and particularly to 

the cosmopolitans: those within those classes that travel, had international 
links, the decision makers, the movers and shakers, the people who can 
influence things, instead of what we all wanted. We fought against it tooth and 
nail and I think the point where it moved too far was a couple of years ago. I 
can’t remember the date – I should do, because I actually organised and 
wrote a submission to the sub-committee of the House of Commons, the 
Foreign Affairs Sub-Committee, and you can find it online: a paper 
contributed to by a lot of former World Service people on the problems of the 
changes in broadcasting to Africa and how this would cut out a lot of the value 
that had been there in reaching a wider audience and particular decisions, for 
example. I can understand why they did it from a technical point of view, but I 
think from a reaching an audience point of view – if you like, an inclusiveness 
point of view – it was disastrous, to cut out a lot of shortwave broadcasts and 
to rely on FM, and this made it interruptable. 

 
Take Rwanda. Once you stopped broadcasting on shortwave and you relied 
on FM relay stations in Kigali or Ruhungeri or wherever, it could be stopped, 
and it was. So, the last Rwandan election, not that long before the election, 
Kinyarwanda broadcasts [were] started by the BBC as a sort of lifeline service 
and then continued as an important service to the people of Rwanda who had 
suffered so much from the – no other way of putting it – the evils of their 
broadcasting system before and during the genocide. This was a service that 
would tell them what was going on. When it was stopped on shortwave and 
went on to FM, the Kagame government stopped it when it wanted to. So, 
suddenly, ‘nations shall broadcast peace unto nation’ – unless the local FM 
re-broadcaster decided they didn’t want to hear it. And they could cut it off, as 
they did, for several months. 

 
SO: But actually this is tied into the Latimer House principles of supporting 

the three pillars of democratic governments. 
 
KS: Yes and as soon as you stop having control over your means of broadcasting 

and your audience means of receiving, you’ve handed over control to 
somebody else and it can be easily interrupted. You’d have thought the BBC 



20 

 

would’ve learnt by its monumental and stupid cock up over BBC Arabic 
television when it was first launched. On the editorial side it was purely and 
absolutely independent, but its satellite provider was partly owned by the 
members of the Saudi royal family and relatively soon after it started 
broadcasting, it broadcast something concerning Saudi Arabia. I can’t 
remember if it was ‘the Death of the Princess’ or something else, but it was 
something the Saudis didn’t like, they pulled the plug. Satellite went down as 
far as the BBC was concerned, the BBC could not be seen in Saudi Arabia. 

 
SO: What then in your view has been the role of BBC World TV? I mean you 

emphasise the particular importance of radio. 
 
KS: I mean in some areas of the world like the Indian sub-continent, for example, 

where TV audiences grew massively and began to replace radio audiences, 
then BBC World TV became very important. 

 
SO: So does the journalistic team of BBC World Radio in any way feed into 

BBC World TV? 
 
KS: I think it does now, but it didn’t used to. They were in two separate buildings 

and although a lot of BBC World Service people moved over to World TV, 
there wasn’t quite the same … there wasn’t a very, very regular contact 
between us. 

 
SO: They are two very different media. 
 
KS: Yes and it was much more governed obviously by pictures, so whereas we 

could cover an event in quite a lot of detail say in a country … I’m just trying 
to think off my head. If something happened in Rwanda, we could cover that, 
we could get voices from there. TV really doesn’t like covering things if you 
can get no pictures. So it might not always be covered for that reason. I’ve 
always been, although I watch TV and watch quite a reasonable amount of 
TV news partly so I can criticise it … talking to my wife, she actually said last 
night: “I would like to hear what Jon Snow is saying, not just what you think 
about what Jon Snow is saying”. So I argue with the television and the radio 
all the time, but I think TV coverage by its very nature has to be less inclusive, 
has to be less comprehensive because they want pictures, you want pictures, 
unless it’s a huge event and you can get your correspondent in the studio or 
you can at least get a picture of your correspondent and their voice or maybe 
a Skype scratchy thing up of them. You want pictures or you don’t really cover 
it. 

 
SO: Commonwealth audiences are changing, the way the Commonwealth 

consumes news is changing. 
 
KS: Yes, oh it is. It is, but I think the BBC is almost making it change, in terms of 

its consumption of the BBC, by cutting out certain things. So, for example, if 
you are in a rural area of Ghana, you may not now get the BBC as you used 
to because it will be re-broadcast on FM and FM has not got the same range 
as shortwave, so you may not get it any longer. But it is cheaper and easier 
and when it does get to people it is in better sound quality and it’s the way to 
go and there’s almost, I would say, this fetish of technological advance that 
overcomes what I think should be the focus of what audience you’re trying to 
reach and then differences of opinion over what your audience is and maybe 
I’m very old fashioned about it, maybe I’m much more, how can one put it. 



21 

 

 
SO: A word-smith? 
 
KS: No not particularly that. In my outlook I make no bones about it, I am very 

much to the left and I do not believe that media should just be there for the 
elite; I think media should be there for everybody and in a format and in ways 
that everyone can reach. 

 
SO: Keith, on that note, thank you very much indeed.  I’m going to stop it 

there. 
 
 
[END OF AUDIOFILE] 


